Het is al indrukwekkend om de jongeren op straat bezig te zien met hun skills en daar kan je natuurlijk genoegen meenemen. Het kost je dan inderdaad niets, maar dan mis je wel de streetdance-sensatie van het moment. 'High energy celebration', volgens The Times. Het is de nieuwe streetdance-sensatie: een enerverende voorstelling met de meest uiteenlopende dansstijlen, van tap, swing en boogaloo tot aan de meest spectaculaire breakdance en streetdance-moves.
Bounce was vorig jaar dé hitshow op het Londense West End en nu komt de 15 man sterke internationale cast naar Nederland. ’s Werelds beste streetdancers komen nu naar ons toe om de snelste, meest gecompliceerde dans te laten zien: poppen, locken, skaten tot headspins en breaken. Maar ook 70’s dance-moves en funky jazzdance komen voorbij op de klanken van classics en de nieuwste hiphop-, jazz-, rap-, funk-, acid-, jazz- en R&B-hits.
Choreograaf
Anthony van Laast is meervoudig bekroond (Mamma Mia!, Bombay Dreams en het dansspektakel Burn the floor). Tony Award-winnaar
Lez Brotherson (Matthew Bourne’s Swan Lake) ontwierp het decor en lichtontwerper
Patrick Woodroffe is de vaste belichter van de Rolling Stones en Michael Flatley’s Lord of the dance.
The Bounce Street Dance Company brengt een spectaculaire break- en streetdance show. De beste breakers en dansers ter wereld in een 'live' videoclip. Een top dj zweept met zijn ‘bouncing’ beats niet alleen de dansers, maar ook het publiek op in een theatershow die de toeschouwer meeneemt op een reis door de wereld van de streetdance.
Dinsdag 3 mei was ik een van de gelukkigen die de première bij woonde van Bounce, the streetdance sensation in het nieuwe Luxor theater te Rotterdam.
Ik had doorgekregen dat het om 20.00u zou beginnen en ik was samen met mijn vriendin een goede 20 minuten te laat. Tot mijn grote opluchting en verbazing bleek dat het eerste half uur een Pre-Party plaats vond in de foyer. Ik ben nog nooit zo blij geweest, stel je voor dat ik het gemist had!
De foyer was ingericht met een klein podium boxen en een draaitafel. Er stond een dj te draaien en de Mc was bezig met zijn trucjes te vertonen. Mensen hingen gezellig rond, dansten een beetje of zaten lekker te kletsen. Ik heb geen idee wat ervoor is gebeurd, maar ik hoorde dat er een paar indruk wekkende kunsten vertoont zijn door de Rotterdamse Basketbal Crew.
Na een paar minuten was het tijd om ons naar de zaal te begeven.
De zaal was indrukwekkend groot en gevuld tot aan de nok met enthousiaste mensen. Vooral jongeren mag ik wel zeggen.
Het eerst wat ik na (eigenlijk al tijdens) de show kon uit brengen was : Wauw!!. Deze show ‘really blew me of my feet!’. Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo iets geweldigs en opzwepend meegemaakt. Natuurlijk is er het feit wat niet weet wat niet deert, maar geloof me, als je de kans krijgt om deze show te zien, GA ER HEEN!! Je krijgt er absoluut geen spijt van.
Het was een zeer strakke show met heel veel afwisseling, een kleine verhaallijntjes en denderende dansopvoering.
Het decor was een beetje duister en er was een straatbeeld nagebouwd, wat natuurlijk de perfecte situatie is voor een streetdanceshow.
De dansers hebben in deze show getoond wat zij persoonlijk kunnen, maar zij hebben ook ontzettend goed laten zien hoe zij in een groep kunnen functioneren. Solo, duo, synchroon, ze konden alles en ze deden het absoluut fantastisch. Het waren combinaties van verschillende soorten dans in verschillende soorten muziek. Zo was er een verhaallijn over een ballet danser die danste op hiphop muziek en langzaam overging in breaken. Of een skateboarder die skaten met dans combineert. Ook door de jaren heen als thema werd niet achter gehouden: Streetdance op zijn jaren 60 maniertje, met een grote knipoog naar kleding en dans.
De show werd af en toe begeleidt door een MC/DJ die het publiek en de dansers opzweepte.

Het decor
De show was kortom adembenemend!! En stilzitten? Dat is er zeker niet bij!
Na de show was er een afterparty. Ook de artiesten kwamen nog even kijken. De afterparty ontwikkelde zich in een soort battle tussen de aanwezigen en de artiesten. Geweldig!! Natuurlijk werd dit spektakel begeleidt door muziek. Er was een optreden van The Proov, maar voor mij was t niet echt een belangrijk aspect van de avond. Dans was het onderwerp en dans was er de hele avond. Ik heb zelfs het genot gehad om met één van de artiesten te mogen praten onder het genot van een gratis schaafijsje.
Ik ben verliefd geworden op deze voorstelling. Het enige wat ik kan zeggen is: Ga er heen! Het is het allemaal waard! Het is geweldig!
Nee, er is van mijn kant absoluut niets negatiefs over deze avond te zeggen.
“Bounce I love you!”
‘Bounce’ zal als onderdeel van een wereldtournee vanaf 2 mei tot en met 5 juni in Rotterdam, Apeldoorn, Amersfoort, Groningen, Den Haag en Breda te zien zijn. De internationale cast van ‘Bounce’, zal 3 mei in de Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam zijn Nederlandse première beleven. De Engelse cast wordt tijdens deze tour vergezeld door een danstalent van Nederlandse bodem die door middel van een auditie door Van Laast zelf gekozen wordt. Sylvain Veldkamp, Alida Dors, Magic, Brian Druiventak en Noah Campbell hebben de auditie overleefd, maar voor slechts één van hen zal een droom werkelijkheid worden. Wie de winnaar ook moge zijn, duidelijk is dat deze danser(es) over een ijzersterke conditie moet beschikken, want ‘Bounce’ betekent zeventig minuten lang intensief Poppen, Locken en Spinnen, om nog maar te zwijgen van Swingen, Tappen en Boogalooen.
Location / Date / Time
ROTTERDAM - NIEUWE LUXOR THEATER (Ph: 010 484 3333)
3 May - 8 May 20:00
APELDOORN - ORPHEUS THEATER (Ph: 0900 1230123)
10 May - 15 May 20:00
AMERSFOORT - DE FLINT THEATER (Ph: 033 4229229)
17 May - 18 May 20:15
GRONINGEN - MARTINI PLAZA (Ph: 050 5222797)
19 May - 22 May 20:15
DEN HAAG - LUCENT DANSTHEATER (Ph: 070 8800333)
24 May - 29 May 20:15
BREDA - CHASSE THEATER (Ph: 076 5303132)
31 May - 5 June 20:00
CAPE TOWN - INTERNATIONAL CONVENTION CENTRE
4 July - 7 July 20:00
8 July - 9 July 18:00 & 21:00
PORT ELIZABETH - FEATHER MARKET CENTRE
12 July - 14 July 20:00
15 July - 16 July 18:00 & 21:00
17 July 15:00
DURBAN - THE PLAYHOUSE
19 July - 21 July 20:00
22 July - 23 July 18:00 & 21:00
24 July 15:00