In september 2002 opende Club Las Palmas haar deuren in een oud pakhuis op de Kop van Zuid in Rotterdam. In de twee en half jaar die inmiddels zijn verstreken is de club uitgegroeid tot een begrip in het (inter)nationale clubcircuit en werden er een flink aantal awards binnen gesleept. Zo staan de BG Award, de Gouden Kabouter en de Revu Nachttempel in de prijzenkast. Op de eigen clubavonden en tijdens de feesten van externe organisaties, zoals Xcess, Bacardi Batbeats, Southern Comfort Zone en Extrema, heeft het publiek kunnen genieten van de sounds van gerenommeerde nationale en internationale DJ’s. Robert Owens, Dave Clarke, DJ Sneak, Laurent Garnier, Bob Sinclar, David Guetta, DJ Rush en Martin Solveig zijn een aantal namen die de Rotterdamse club op haar grondvesten hebben laten schudden. De maandelijkse Betty Ford Clinic wist met haar ongekende sfeer en beleving in een jaar tijd uit te groeien tot een feest met legendarische status.
Waarom al de bovenstaande tekst in de verleden tijd? Omdat door het nieuwe bestemmingsplan van de locatie het tijdperk Club Las Palmas bijna ten einde is. Maart 2005 is de laatste maand dat Club Las Palmas haar spetterende avonden zal presenteren. Met vier zaterdagavonden zal Las Palmas een stukje uitgaansgeschiedenis in Rotterdam en Nederland waardig afsluiten.
26 maart gaan de deuren voor de laatste maal op zaterdagavond open. Een ellenlange rij DJ’s en artiesten zal nog voor de laatste maal in de DJ booth van Club Las Palmas verschijnen. Marcello, Marysol, Miss Monica, Secret Cinema live, Dwin, Edwin Bazen, Victor Coral, VJ MacMotion, VJ Lenard, MC Nova, Natarcia en nog veel en veel meer namen zullen er samen met het personeel nog éénmaal onvergetelijke avond van maken!
Line-up:
Grote zaal
23.00 - 00.00 Dwin
00.00 - 01.00 Victor Coral
01.00 - 02.00 M&M
02.00 - 03.00 Ramon
03.00 - 04.00 Miss Monica
04.00 - 05.00 Secret Cinema Live
05.00 - 06.00 Edwin Bazen & Ron Lunaparrrrrrk
23.00 - 06.00 VJ's Ottograph, Lenard d|v en Macmotion
23.00 - 06.00 MC's Nova, Lex, Jessie en P-Pholl
Kleine zaal
00.00 - 02.00 Jeroenski
02.00 - 05.00 Dame, Marcella en Natarcia
02.00 - 05.00 Little Tim
Met zo’n line-up en het feit dat dit het laatste Las Palmas feest was, dacht ik er goed aan te doen om vroeg aanwezig te zijn. Maar zelfs vroeg aanwezig zijn was nog te laat. Rond 23u was ik bij Las Palmas. Er was genoeg parkeergelegenheid, maar de rij! Er stond al een rij van half uur en dat terwijl het net open was. Het nieuws had zich goed verspreid. Van overal kwam het publiek die avond naar Last Palmas.
Normaal scheen het publiek pas rond half één uit zijn schulp te komen, maar dit keer was het overbevolkt.
Club Las Palmas is, of eigenlijk moet ik zeggen was gevestigd in het voormalige pakhuis van de Holland Amerika Lijn op de Kop van Zuid in Rotterdam. De club ademde de sfeer van lang vervlogen tijden uit, ondanks het moderne en kleurige interieur. Door de underground uitstraling van het pand te combineren met een exclusief lichtplan en een trendy, kleurige inrichting onderscheidde Las Palmas zich van alle andere clubs. Las Palmas wilde met haar programmering en inrichting terug naar de essentie van het uitgaan; groovy, funky en dansbare housemuziek met daarnaast genoeg ruimte en plekken waar je op normaal niveau met elkaar kan praten en rustig een drankje kan drinken. Helaas ging dat deze keer niet op. Doordat het publiek was komen opdagen in grote getale, was het gewoon veel te druk om normaal ergens te kunnen praten of zitten of zelfs dansen. Ik werd op een gegeven moment echt zo zwaar geïrriteerd door alle mensen die mij elke keer moesten passeren dat ik mijn dansen maar gewoon staakte. Ook de airco of de luchtregeling kon het duidelijk niet aan. Ik draag al heel erg weinig make-up, maar ik kon toch zweren dat mijn eyeliner smolt. Het was gewoon veel en veel te warm.
De zwoele klanken van de muziek droegen ook bij tot de warmte. Heerlijke clubby tunes en techno beats lieten warme, lichamen tegen elkaar aan wrijven. De sfeer, de muziek, het was gewoon helemaal top. Mensen hadden het reuze naar hun zin. Zwoel met hun partner dansend of helemaal alleen uit hun plaat gaand, iedereen had het naar zijn of haar zin. Beide zalen waren bomvol, vol met schoon volk.
Het publiek was er in alle soorten en maten. In zowel normale clubkleding als in de catsuites en veel te korte rokjes. Spijkerbroeken en glittershirts, mannen in pak of met een oorbel. Asian Sayang, Black Lady and White Diamonds. Gentlemen and Tempting Hunks. Alles was aanwezig, alles vertegenwoordigend.
Oh oh oh en wat een genot voor het mannelijke oog! Drie vrouwelijke MC’s, allemaal ontzettend knap, een lust voor het oog met de stem van een engel.
Wat me het eerst opviel aan MC Nova, was haar stem. Het had iets bekend. Het leek op de zangeres van Soulvation: Marloes Nova (a.k.a. MC NOVA) zit in de allround band 'Soulvation', gecreëerd door Ronald Molendijk en Jeroen Rietbergen. Met deze band heeft ze al op vele festivals gestaan en samen met enkele zeer grote DJ's heeft ze ook de Dance festivals veroverd. Ze was in 2002 genomineerd als beste Nederlandse MC/Vocalist tijdens de Lucky Strike Dance Awards 2002. Ze heeft erg veel presentatie en commercial werk gedaan en tegenwoordig heeft ze acteerlessen. Ik vind Nova een geweldige stem hebben, krachtig zowel als zuiver, met een super gevoel voor ritme. Knappe dame ook. Zij stond vooral in de Grote zaal, maar ook de kleine zaal was ze aanwezig.
MC Jessie-K is in 1999 begonnen met Quinten De Rozario als MC/zangeres als aanvulling op zijn DJ-sets. Dit liep uit op samenwerkingen met vele andere DJ's. Haar sexy uitstraling en haar groovy, sterke stem pasten precies in Last Palmas. Heel gaaf!
MC Lex Empress' eerste zangervaringen waren in het koor, al snel nam ze jazz en klassieke muzieklessen. Al op vroege leeftijd had ze een talent voor schrijven van nummers. Later in hiphop werd haar sterkste punt duidelijk: Improviseren. Haar melodische muziek in verschillende talen heeft ook deze avond in Las Palmas een waar genot opgeleverd. Lex is een waardevolle internationale bron voor de muziek, die met internationale sterren over de hele wereld samenwerkt en optreed. Lex was vooral te vinden in de kleine zaal, met haar mooie, sexy uiterlijk en glimlach en haar prachtige stem. Helaas niet erg veel van gehoord, had dat graag wat meer gehad. Erg plezierig om naar te luisteren.
In de grote zaal draaide Victor Coral een geweldige set en liet zien dat ook hij enthousiast was. Heerlijk zo’n bewegende DJ, zo iemand die weet wat zijn platen zijn en waar de hoogtepunten liggen. Ik vind persoonlijk dat Victor Coral er een beetje uit ziet als Johnny Depp tijdens zijn rol in Pirats of the Caribean en ik had dan ook geen enkele moeite om naar die leuke DJ te kijken. Af en toe een clubby tune en dan weer een techno plaat. Van deephouse tot uplifting. Maar altijd lekker groovy en extreem dansbaar. Na Victor kwam DJ M&M achter de draaitafels, maar tegen die tijd was ik zo uitgedroogd dat een Red Bull er best in ging. Hoewel het echt ontzettend druk en warm was, was de bar best aardig te bereiken en ging het daar ook gewoon vlot. Tijdens het halen van een drankje luisterde ik naar M&M. Deze draaide flink vlotte techno beats en onder het genot van deze muziek heb ik mijn drankje genuttigd aan de achterkant van de zaal op een verhoging met allerlei zit plekken, waar een Arabisch meisje mij aan haar broer wilde koppelen…
De grote zaal had weinig decoratie, maar de verlichting maakte het warm en exotisch. Een paar discobollen, veel verlichting, een DJ booth omringt door podia voor de MC’s en de live artiesten. En een groot podium voor de DJ booth voor het publiek.
Vervolgens ben ik wat gaan rondneuzen in de kleine zaal. Het zal niet groter geweest zijn dan een flinke huiskamer met aan de achterkant en zijkant gedeeltes om te zitten en kleine podia om op te dansen.
De DJ dames Dame, Marcella en Natarcia gaven echt een super geweldige set weg en af en toe ondersteund door Nova of Lex werden technobeats ontzettend mooie, melodische nummers. Vooral Marcella vond ik leuk om te zien, van die schitterende ogen en een grote glimlach tijdens het draaien. Dat maakt het allemaal net iets leuker om uit te gaan. Ze draaiden vooral techno, maar niet de hele harde variant die wel eens hoorbaar werd vanuit de grote zaal. Groovy techno en technohouse overheersten de nacht.
De kleine zaal vond ik net iets prettiger, want ook al was het kleiner, er was wel iets meer ruimte en geen mensen die mij de hele tijd moesten passeren. Dus ik ben tot aan het einde van mijn avond in de kleine zaal gebleven, genietend van de drie Ladies.
Toen de hitte mij eindelijk geveild had, begaf ik mij rond 5u op weg naar de garderobe. Wachtend op mijn jas hoorde ik de laatste harde klanken van Miss Monica. Boy kan zij even snoeihard draaien! Met spijt liet ik Club Las Palmas achter mij. Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad over het feit dat ik iets gemist heb. Maar het speet mij ontzettend dat ik niet eerder deze club bezocht heb. Club Las Palmas was geweldig. Ik heb ondanks de hitte en de drukte een ontzettend leuke avond gehad en het is al het besteedde geld waard. De sfeer is zo geweldig, de mensen zijn gezellig, de muziek is super. Rotterdam maakt een grote fout om Club Las Palmas te beëindigen, ook al zijn er geruchten dat zij zich gaat verplaatsen naar een andere locatie.
__________________ Lady on the streets but a freak in the bed!